Dlaczego SEO jest takie trudne?
Ze wszystkich elementów strategii digital SEO sprawia najwięcej kłopotu przedsiębiorcom i marketerom. To zapewne dlatego, że po pierwsze jest zmienne, po drugie efekty widać w długim okresie a po trzecie jest skomplikowane.
- Zmienne, gdyż google (najpopularniejsza wyszukiwarka) nieustannie poprawia algorytmy wyszukiwania. To co było ważne 2 lata temu dziś może nie mieć znaczenia.
- Efekty widać w długim okresie, gdyż pozycjonowanie strony to żmudna, precyzyjna praca a algorytmy wyszukiwarek nie wystrzelą strony 10 pozycji w górę w tydzień.
- Skomplikowane dlatego, że na efektywność SEO wpływa bardzo wiele czynników, a po drugie nikt oprócz Google nie wie jak dokładnie działa algorytm.
Co to jest SEO i jak działa.
Zacznijmy może od tego, czym jest SEO. Search Engine Optimizing to działania mające na celu wypozycjonowanie witryny internetowej na szczycie listy wyników wyszukiwania (SERP).
Czyli wszystko, co robimy w ramach SEO powinno pomóc odnaleźć i uplasować naszą stronę jak najwyżej w przypadku wpisania w okno wyszukiwarki relewantnego zapytania (czyli takiego, na które odpowiedź użytkownik z pewnością i łatwością znajdzie na naszej stronie).
Po co to robić? To oczywiste – aby przyciągnąć jak najwięcej użytkowników, którzy zapoznają się z naszą ofertą. Do tego potrzebujemy w pakiecie dobrego UX, aby potencjalny klient wygodnie poruszał się po naszej stronie i znalazł na niej wszystko, czego aktualnie poszukuje.
Użytkownik czy robot?
Co jest zatem najważniejsze dla SEO? Jak już wspomniałam algorytm google nieustannie ewoluuje, ale obserwując wprowadzane zmiany można być pewnym jednego: najważniejszy jest użytkownik i generowanie wartości dla niego.
Dlatego jeśli zastanawiasz się, co jest DNA dobrego SEO, to wiedz, że jest to kontent. Treści, których szuka i potrzebuje użytkownik zaprezentowane w przejrzystej i wygodnej formie. W to koniecznie należy zainwestować w pierwszej kolejności.
Kontent powinien być dobrze zaprojektowany i zoptymalizowany pod SEO. Co to oznacza?
Ważne są frazy kluczowe, które definiują precyzyjnie Twój biznes. Ale nie tylko one się liczą. Najnowsze optymalizacje google coraz większa wagę przywiązują do kontekstu całej strony. Frazy kluczowe powinny się znaleźć w meta tagach, czyli tytule i opisie strony, mogą także w tytułach sekcji (paragrafach), to pomoże robotowi google zdefiniować kategorię strony. Natomiast roboty google i tak skanując całą treść oceniają kontekst i zwracają uwagę na uzupełniające / drugoplanowe dopasowane frazy.
Jeśli chodzi o długość treści na stronie to aktualnie ma ona mniejsze znaczenie niż dopasowanie do potrzeb. Czasem krótki, bardzo konkretny post będzie lepszy, niż obszerny artykuł.
W skrócie: upewnij się, że tworzysz kontent z myślą o czytelniku (i jego potrzebach) w pierwszej kolejności, w drugiej dla robotów google 😉
Meta tagi i linki
Meta tagi nadal są ważnym elementem optymalizującym SEO. Tytuł i opis strony są wyświetlane w wyszukiwarce i od nich zależy, czy użytkownik kliknie i przejdzie na Twoją stronę. Potraktuj je więc jako reklamę treści, którą prezentujesz. Zadbaj, by dobrze opisywały kontent, który publikujesz na danej podstronie, aby użytkownik nie doznał rozczarowania. Krótkie, konkretne, niepowtarzalne zdanie czy dwa mogą stanowić dobrą zachętę. Google pokazuje do 160 znaków w opisie, więc trzeba być konkretnym!
Linki, które prowadzą do Twojej strony zawsze były i nadal są kluczowym elementem pozycjonowania. Ważna jest jednak ich jakość – lepiej mniej jakościowych linków, niż setki spamerskich. Dlatego zadbaj, by kierowały do Ciebie wiarygodne źródła. Należą do nich domeny .edu czy .org oraz .gov, portale mediów, strony czy profile ekspertów branżowych czy social media. Wartościowe linkowanie można pozyskać tworząc i publikując w tych miejscach kontent ekspercki, udzielając wywiadów, uczestnicząc w konferencjach czy podcastach. Sposobów bezpłatnego pozyskania cennych linków jest sporo, są jednak czaso i pracochłonne.
SEO – podsumowanie
Dobrze zaprojektowana, przemyślana strona internetowa, gdzie wszystko czego szukamy można znaleźć wykonując maksymalnie 3 kliknięcia. Szybko ładująca się i dostosowana do urządzeń mobile. Bez błędów, ślepych uliczek i niejasności. Zapewniająca doskonałe doświadczenie klienta. To jest doskonały start do optymalizacji działań SEO.
Jeśli Twoja strona w tym zakresie jest SEO-optymalna (SEO on-site: techniczne, UXowe i kontentowe aspekty są zadbane i właściwie zaprojektowane), to możemy zaiwestować w SEO off-site. Czyli w kontent marketing i link builging – generowanie wartościowych linków kierujących na naszą stronę.
Chcesz sprawdzić kondycję SEO Twojej strony? Zamów u nas audyt SEO, już od 2 999 zł netto!